Om Yvonne Carlstedt

Foredragsholder, Executive Coach, outplacement rådgiver, karriererådgiver og forfatter

I 1999 startede jeg som selvstændig
Før jeg startede som selvstændig, arbejdede jeg først for udstationerede amerikanske chefer og senere hen topdirektører i erhvervslivet. Der lærte jeg om strategi, ledelse, performance og samspillet mellem bestyrelsens, direktionens og de ansattes arbejde.

Alle mine chefer har været mine mentorer på hver deres måde.

Senere fik jeg tilbudt en stilling som adm. direktør. Et drømmejob jeg troede skulle blive min belønning efter mange års mentoring, erfaringsdannelse og hårdt arbejde. Men målet var falmet, så jeg måtte træffe et svært, men rigtigt valg – og trak mig som kandidat.

Hvorfor?
Den måde vi dyrkede karrieren og det ‘perfekte’ liv, var kommet ud af balance for mig og mange andre. For hvordan kunne det være, at så mange af os, bag facaden, ikke var helt så lykkelige, når vi var så priviligerede? Hvordan kunne det være, at meget ambitiøse kolleger pludselig forsvandt for aldrig at komme tilbage igen? Der foregik noget, der aldrig blev talt om blandt kolleger. Det ville jeg gerne forstå.

First-mover 

Jeg var selv inde i en periode, hvor jeg havde behov for at gentænke mit eget karrierevalg fortroligt, men kunne ikke finde en sparringspartner og rådgiver, der tilbød den slags ydelser på det danske marked. Derfor besluttede jeg mig for, at dét måtte der gøres noget ved. 

Jeg blev first-mover som executive coach og karriererådgiver, fordi der var et udækket behov i markedet. Det komplementerede mit arbejde med headhunting og rekrutteringer.

Som nyslået professionel karriererådgiver, begyndte jeg at skrive om karrieren for netportalen SheVita.dk, stiftet af Janne Pamsgaard (senere solgt). Jeg annoncerede også i Børsen og opdagede, at behovet for karriererådgivning var reelt, selvom flere havde trukket overbærende på skulderne, da jeg begyndte, at udbyde det som en del af min forretning.

Fra min tid i toppen af erhvervslivet har jeg lært om stress, performance, ledelse, ensomhed, konflikter, KPI’er, sorte og røde tal på bundlinjen, kollegial misundelse, konkurrence og mange andre aspekter.

Siden ’99 har jeg sturderet arv, miljø, vaner, forventninger og ambitioner i karrieren og opdagede interessante mønstre. Det satte jeg mig for at udforske, og i dag har jeg impirisk data nok til at udtale mig om, hvorfor vi oplever al den stress, ensomhed og angst trods høj materiel velfærd.

I 2011 skrev jeg et debatindlæg om mine observationer i Berlingske. Det kan du læse her

I 1999 startede jeg med, at arbejde med headhunting og rekrutteringer.
Opgaver jeg jævnligt har løst, har været stabsfunktioner til direktionen,
ledere og mellemledere m.fl.

Jeg har et solidt kendskab til profiler i erhvervslivet og virksomheders organisationstrukturer.

I 2001 blev jeg uddannet coach og outplacement konsulent 
Jeg blev certificeret hos AS3 og efter eksamen, blev jeg udtaget som en af de første, der kom på deres Executive rådgiver team. Udover at rådgive executives, arbejdede jeg også med ledere og medarbejdere på alle andre organisatoriske niveauer.

Jeg var tilknyttet AS3 som freelance i 4 år, og var glad for at være der. Men da jeg samtidig fik andre konsulentopgaver, måtte jeg desværre opsige min kontrakt med dem. Jeg har et rigtigt godt forhold til Alan Binau, der tilknyttede mig som rådgiver. Han var en menneskelig inspirator. Og som en af stifterne bag firmaet, har han den største del af æren for AS3’s succes. Han bor i dag i USA. 

I 2005 blev jeg uddannet kognitiv coach og stressrådgiver af psykolog og ph.d. Irene Ôestrich og psykiater Christian Frøkjær.

I 2007 blev jeg udvalgt til, at udvikle et Executive coaching og outplacement program for en amerikansk baseret kursus- og rådgivningsvirksomhed og uddannede kolleger i det. Det var et omfattende projekt, der fik den højeste evaluering.
 
I 2008 blev jeg certificeret workshop facilitator og i psykologiske værktøjer, der arbejder med menneskelige succesfaktorer. (En 1-årig superviseret uddannelse i Danmark og Sverige).

Mit arbejde

I alle de år jeg har arbejdet med rekrutteringer, rådgivet, holdt foredrag, faciliteret workshops og møder, har jeg arbejdet med en blanding af unge og erfarne. Det har været CBS- eller universitetsuddannede, autodidakte eller erhvervsakademiuddannede ledere og medarbejdere.

Kritisk Tænkning har jeg udviklet til rådgivninger, fordi det er nødvendigt at have værktøjer, der har en form, som arbejder med realistiske scenarier fra erhvervslivet. Derudover bygger mit arbejde på inspiration fra filosofien. Og jeg er kendt for at være dedikeret og ambitiøs i mit arbejde, uden at det betyder fravær af empati, indlevelse, menneskelig varme og humor.

Skribent for Berlingske Business

I mere end 4, nok nærmer 5 år, skrev jeg for Berlingske Business “Ledelse på spidsen”.  

I den periode, hvor jeg begyndte at interessere mig mere og mere for sammenhænge mellem tidligere generationers påvirkning af Karriere og Samfund, var mit fokus ambitioner, forventninger, vaner, stress, angst, ledelse, karrierens komplekse præmis, kultur og vores livsstil. Ud fra de mails jeg fik fra læsere, kunne jeg se, at jeg ramte rigtigt. Men jeg var meget alene om at sætte fokus på de emner, der havde betydning for vores trivsel og well-being.

Mine artikler blev dog jævnligt citeret på Dansk Arbejdsgivers hjemmeside. Det motiverede mig til at fortsætte, og jeg ved, at flere af dem er blevet brugt som undervisningsmateriale bl.a. i Miljøministeriet.

Flere af mine artiklerne kan du stadig finde på nettet og her

Forfatterskab

Starten på mit forfatterskab kom pludselig

I foråret 2016 fik jeg en fuldstændig fantastisk henvendelse fra BOOKBOON’s London kontor.

BOOKBOON er verdens største forlag for ebøger. Og en dag modtog jeg en mail fra dem, fordi de gerne ville have mig til at skrive en bog for dem. I første omgang troede jeg ikke på det, for jeg kendte overhovedet ikke forlaget. It was too good to be true. Men den var altså god nok.

Det er foreløbig blev til Karrierens Stress DNAder udkom i juni 2017. Og efter blot 1½ måned havde solgt så godt, at de spurgte, om jeg havde idéer til flere bøger.

Uddannelse

I først omgang blev jeg uddannet i den offentlige sektor, hvor jeg også byggede ovenpå med en videregående diplomuddannelse. Senere gjorde jeg karriere i det private erhvervsliv, og har en uddannelse i marketing og psykologi. Dertil kommer et hav af certificeringer og uddannelser som proceskonsulent, executive coach og rådgiver, stressrådgiver & coach, workshop facilitator m.m.

Alle mine ansættelser, bl.a. i internationale børsnoterede virksomheder, har lært mig utroligt meget

Men det vigtigste af alt, er de erfaringer, jeg har fået i det virkelige liv gennem min karriere i erhvervslivet og som selvstændig. Og jeg kan love for, at jeg har mødt udfordringer, jeg gerne ville ha’ været foruden, men skulle overvindes.

Det har været udfordringer, du ikke kan læse dig til, hvordan tackles i nogen som helst teoribog. Det var heller ikke udfordringer, jeg kunne tale med mine kolleger om. Jeg måtte løse dem alene, for det var før, der fandtes executive coaching og rådgivning på det danske marked.

At holde sig opdateret med virkeligheden

Da jeg ikke har ønsket at slippe fornemmelsen for virkeligheden, har jeg i årenes løb taget interim opgaver. For det er i virkelighedens verden, vi lærer vores egen faglige formåen at kende, måden vi interagerer med andre på, håndterer gode oplevelser – og hvordan vi tackler sværere karriereudfordringer.

Det betyder også, at jeg har viden om det agile arbejdsmarked under forandring og generation Z’s indtræden i erhvervslivet, hvor nye tendenser begynder at vise sig.

Du kan læse om mine ydelser her på min hjemmeside. 
På forsiden finder du også nogle af mine kunders udtalelser.